🗸 Maandag t/m zondag bereikbaar via WhatsApp.

Top
Google Ads optimaliseren

3 Tips om jouw Google Ads campagne (met een klein budget) ruim 100% meer rendement te laten genereren.

3 Tips om jouw Google Ads campagne (met een klein budget) ruim 100% meer rendement te laten genereren.

Het opzetten van een Google Ads campagne kan een uitstekende startpunt zijn om meer leads of sales te genereren uit je website of webshop. Maar als je een Google Ads campagne met een klein budget inricht, dan krijg je al gauw het advies van Google Ads ‘Beperkt door budget’. Doordat jouw budget beperkt is, functioneert jouw campagne suboptimaal en zijn je resultaten dit ook.

Maar er zijn handige tips & tricks die ervoor zorgen dat de campagne efficiënt wordt ingericht, zelfs met een klein budget van €10 tot €20 per dag. In deze blog beschrijf ik de 3 belangrijkste tips om jouw Google Ads campagne met een klein budget te optimaliseren.

Heb jij een klein ads budget en wil je een effectieve Google Ads campagne? Stuur me dan gerust een berichtje!

Tip 1. Maak gebruik van de SKAG (=Single Keyword Ad Group) methode

Google Ads staat erom bekend dat de AI vrijwel altijd het advies geeft om meer zoekwoord variaties toe te voegen en daardoor meer budget uit te geven. Als je adverteert met een klein budget dan is het meestal niet wenselijk om breder te targeten. Integendeel, je wilt juist heel specifiek adverteren op enkele vooraf ingestelde zoekwoorden en geen variaties hierop. De SKAG-methode is hiervoor de perfecte uitkomst.

SKAG staat voor Single Keyword Ad Group. Zoals de naam al doet vermoeden stel je in elke advertentiegroep één individuele zoekwoord in. Op dit specifieke zoekwoord kun je vervolgens meerdere advertentieteksten schrijven, die specifiek aansluiten op dat zoekwoord. Bij die advertentieteksten kun je de beste bijbehorende bestemmingspagina aan koppelen die hier ook weer perfect op aansluit.

Voordelen van de SKAG-methode

  • Geen waste aan irrelevante zoekwoorden.
  • Hogere relevantie, waardoor je korting krijgt op je Cost Per Click (CPC) en een hogere conversiepercentage.

In onderstaande afbeelding zie je hoe een SKAG structuur eruitziet naast een traditionele campagnestructuur. 

SKAG Methode

De voordelen van de SKAG methode is dat de advertentieteksten en bestemmingspagina’s veel meer zijn gepersonaliseerd, waardoor de advertentie en de bestemmingspagina’s relevanter zijn voor de bezoeker. Doordat de advertenties relevanter zijn, worden de bezoekers ook relevanter. Hoe hoger de relevantie, des te groter de kans dat ze converteren. Deze verhoogde relevantie zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat je kwaliteitsscore binnen Google Ads beter scoren, waardoor je korting krijgt op je CPC. De combinatie van deze optimalisatie zorgt ervoor dat de SKAG-methode de perfecte strategie is campagnes met een kleine budget.

Één grote nadeel van de SKAG methode is dat het erg tijdsintensief is om de campagne uit te breiden. Als je een klein mediabudget hebt, dan wordt je voldoende vertoond met een handjevol verschillende zoekwoorden. Maar als je een groter mediabudget hebt, en meer zoekwoorden wil targeten, dan dien je ook veel meer advertentieteksten aan te maken. Het opschalen van een succesvolle campagne kan hierdoor een arbeidsintensief traject worden.

Tip 2. Maak gebruik van een externe feed om je advertentieteksten te verrijken

Een externe feed kan over alle soorten data beschikken die je kunt weergeven in je advertentieteksten. Een goede manier om een externe feed te gebruiken om je advertentieteksten te personaliseren is het toevoegen van de locatie in de advertentieteksten. Stormachtig heeft een blog toegewijd aan hoe je zelf de plaatsnaam in je advertentieteksten kunt laten terugkomen.

Voordelen van het gebruik van externe feeds

  • Verhogen van de relevantie, waardoor je Click Through Rate verhoogd.
  • Hogere relevantie score zorg ervoor dat je korting krijg op je Cost Per Click.

Door jouw advertentieteksten te personaliseren met een plaatsnaam, kun je op een snelle manier de effectiviteit van jouw advertentieteksten verbeteren. Dit resulteert vaak in een hogere Click Through Rate, wat er vervolgens voor zorgt dat je een betere kwaliteitsscore haalt. Een hoge kwaliteitsscore zorgt er vervolgens voor dat jouw CPC lager uitvalt. Een lager CPC zorgt er vervolgens voor dat de efficiëntie van je campagne is verhoogt.

Tip 3. Maak een landingspagina voor elk geografisch gebied

Als je jouw product of dienst aanbiedt in meerdere steden of gemeentes, dan is het een mogelijkheid om een landingspagina te maken voor elke stad waarin je wilt adverteren. Door een landingspagina te maken gericht op een specifieke stad of gemeente, dan kun je de relevantie verhogen door herkenning van de stad terug te laten komen in de landingspagina. De verhoogde relevantie zorgt er vervolgens voor dat je een hogere kwaliteitsscore krijgt van Google, waardoor je een lagere CPC betaalt. Daarnaast verhoog je de conversiepercentage, omdat je relevanter bent voor de bezoeker.

Voordelen van het gebruik van landingspagina’s

  • Verhogen van de relevantie, waardoor je Click Through Rate verhoogd.
  • Hogere relevantie score zorg ervoor dat je korting krijg op je CPC.
  • Hogere relevantie op de bestemmingspagina zorgt voor een hoger conversiepercentage.

Een Google Ads campagne inrichten is tegenwoordig erg makkelijk en iedereen kan dit in een handomdraai zelf doen. Maar een campagne met een klein budget zo efficiënt mogelijk inrichten vereist kennis en ervaring van een expert op het gebied van SEA. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jou om Google Ads in te zetten om jouw product of dienst beter vindbaar te maken door middel van Google Ads? Laten we dan eens een digitaal kopje koffie drinken!

Share

info@wj-digital-marketing.nl

Al 5 jaar lang geobsedeerd met Google Ads en SEO. Een beetje een data nerd die houd van online marketing en ondernemen. Ik zoek naar de meest efficiënte manier om rendement te genereren uit investeringen met de inzet van internet marketing.

No Comments

Post a Comment