
SEO update – 21 Februari 2023: Het beoordelingssysteem van Google Search
Dit artikel gaat over mijn ervaring met het beoordelingssysteem van Google Search en hoe het van invloed is geweest op mijn website. Als enthousiaste recensent en expert op mijn vakgebied, heb ik gemerkt dat Googles beoordelingssysteem is bijgewerkt tijdens de SEO-update van 21 februari 2023. In dit artikel zal ik mijn inzichten delen over hoe deze update mijn content heeft beïnvloed en wat ik heb gedaan om hiermee om te gaan.
Inhoudsopgave
Het beoordelingssysteem van Google Search en jouw website
Het doel van het beoordelingssysteem is om hoogwaardige recensies te belonen. Dit zijn recensies die diepgaande analyses en origineel onderzoek bevatten, geschreven door experts, die goed bekend zijn met het onderwerp. Met deze update is het systeem nog beter in staat om inzichtelijke recensies te herkennen en weer te geven aan gebruikers. Dit betekent dat dunne inhoud die slechts een samenvatting biedt van een reeks producten, diensten of andere zaken, minder zichtbaar wordt in de zoekresultaten.
Beoordeling op paginaniveau
Het beoordelingssysteem richt zich met name op recensies op paginaniveau. Dit betekent dat elke afzonderlijke recensie wordt geëvalueerd op basis van de kwaliteit en relevantie van de inhoud. Voor websites met veel recensies kan echter ook de gehele site worden beoordeeld. Indien het gaat om productpagina’s, dan helpt het om product structured data toe te voegen aan de pagina. Dit helpt Google namelijk onder andere om de pagina te identificeren als een product pagina.
Belangrijk om te vermelden is dat de update van het beoordelingssysteem van invloed kan zijn op je website, maar dit hoeft niet permanent te zijn. Google kan regelmatig verbeteringen aanbrengen in het systeem en wanneer er significante wijzigingen worden doorgevoerd, communiceren ze dit via hun Google Search Status Dashboard.
Als je website getroffen is door de update, kan het herstel pas plaatsvinden bij de volgende update. Het is dus belangrijk om alert te blijven op eventuele veranderingen en je content voortdurend te blijven evalueren en verbeteren. (1)
Wat kun je er nu zelf aan doen om beter te scoren in Google?
Hoogwaardige recensies publiceren helpt mensen bij het maken van beslissingen over producten, diensten, bestemmingen, games, films en meer.
Hier zijn enkele beste praktijken om je recensies beter zichtbaar te maken (2):
- Evalueer vanuit het perspectief van de gebruiker en toon expertise.
- Geef bewijs van je eigen ervaring en gebruik visuals of links.
- Deel kwantitatieve metingen en vergelijk met concurrenten.
- Bespreek voor- en nadelen op basis van origineel onderzoek.
- Beschrijf productevolutie en belangrijke ontwerpkeuzes.
- Voeg links naar nuttige bronnen en meerdere verkopers toe.
- Onderbouw aanbevelingen met bewijs en maak gerangschikte lijsten inhoudelijk sterk.
- Let op affiliate links en raadpleeg Google’s standpunten.
- Focus op kwaliteit en originaliteit van je recensies voor maximale waarde.

Wat heb ik gedaan om aan deze SEO-update te voldoen?
Als recensent heb ik mijn content beoordeeld en verbeterd om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen. Ik zorg ervoor dat mijn recensies gedetailleerde analyses bevatten en dat ze een toegevoegde waarde bieden aan mijn lezers. Dit omvat het bieden van origineel onderzoek, inzichten en mijn persoonlijke mening op basis van mijn expertise.
Door deze aanpak merk ik dat mijn website hoger in Google komt en dat ik meer zichtbaarheid krijg in de zoekresultaten.
Geraadpleegde bronnen
(1) https://developers.google.com/search/updates/reviews-update
(2) https://developers.google.com/search/docs/specialty/ecommerce/write-high-quality-reviews