
SEO update – 8 februari 2023: Advies over gebruik van AI gegenereerde content
Google update over AI gegenereerde content
Als ik naar Google’s advies over AI-gegenereerde content kijk, zie ik dat ze al lange tijd geloven in de kracht van AI om nuttige informatie te leveren. Hun focus ligt op het belonen van kwalitatieve content, ongeacht de productiemethode. Ze hechten waarde aan de eigenschappen van E-E-A-T: expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid.
Inhoudsopgave
Kwaliteit content is belangrijker
Google heeft altijd gestreefd naar hoogwaardige content, en dit geldt ook voor AI-gegenereerde content. Ze willen geen content die enkel bedoeld is om zoekresultaten te manipuleren. Dit valt onder hun spamrichtlijnen, waar ze al jaren tegen strijden.
Het is echter belangrijk om te benadrukken dat niet alle automatisering, inclusief AI-generatie, als spam wordt beschouwd. Google begrijpt dat automatisering nuttige content kan genereren, zoals sportuitslagen, weersvoorspellingen en transcripties. Ze erkennen de potentie van AI om nieuwe vormen van expressie en creativiteit mogelijk te maken, en als een waardevol hulpmiddel voor het creëren van geweldige content voor het web.
Let hier op bij het genereren van AI content
Voor makers die overwegen om AI-generatie te gebruiken, adviseert Google om te blijven focussen op originele, kwalitatieve content die de E-E-A-T-kwaliteiten toont en gericht is op gebruikers. Ze benadrukken het belang van het evalueren van de content, ongeacht de productiemethode, en het volgen van de koers die beloond wordt door hun ranking systeem. (1)
Meer informatie over E-E-A-T en richtlijnen voor het creëren van behulpzame, betrouwbare content voor mensen is te vinden op Google’s website. (2) Door deze richtlijnen te volgen en je content op een verantwoorde manier te produceren, kun je succes behalen in Google Search.

Veelgestelde vragen over AI gegenereerde content
Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over AI-content en de richtlijnen van Google Search. Ik heb deze vragen verzameld om je te helpen beter te begrijpen hoe AI wordt gebruikt in het genereren van content en wat wel en niet wordt ondersteund volgens mijn richtlijnen.
Is AI-content in strijd met de richtlijnen van Google Search?
Nee, het juiste gebruik van AI of automatisering is niet in strijd met de richtlijnen van Google Search. Dit betekent dat het niet gebruikt mag worden om content te genereren met als voornaamste doel zoekresultaten te manipuleren, wat in strijd is met het spambeleid van Google.
Waarom verbiedt Google Search geen AI-content?
Automatisering wordt al lange tijd gebruikt in publicaties om nuttige content te creëren. AI kan op spannende nieuwe manieren helpen bij het genereren van nuttige content.
Hoe voorkomt Google Search dat slechte kwaliteit AI-content de zoekresultaten overneemt?
Slechte kwaliteit content is geen nieuw probleem waar Google Search mee te maken heeft. Google heeft al jarenlang te maken met slechte kwaliteit content, zowel door mensen als door automatisering gecreëerd. Er zijn bestaande systemen om de behulpzaamheid van content te bepalen en andere systemen werken aan het bevorderen van oorspronkelijke nieuwsberichtgeving. Deze systemen worden regelmatig verbeterd.
Hoe gaat Google om met AI-content die mogelijk misinformatie verspreidt of ingaat tegen de consensus over belangrijke onderwerpen?
Deze problemen doen zich voor bij zowel door mensen gegenereerde content als bij AI gegenereerde content. Ongeacht hoe de content wordt geproduceerd, kijken de systemen van Google naar betrouwbare bronnen voor hoogwaardige informatie en niet naar informatie die ingaat tegen gevestigde consensus over belangrijke onderwerpen. Voor onderwerpen waar de kwaliteit van informatie van cruciaal belang is, zoals gezondheid, burgerzaken of financiële informatie, leggen onze systemen nog meer nadruk op betrouwbaarheidsignalen.
Hoe kan Search bepalen of AI wordt gebruikt om zoekresultaten te spammen?
Google heeft verschillende systemen, waaronder SpamBrain (3), die patronen en signalen analyseren om spamcontent te identificeren, ongeacht hoe deze is geproduceerd.
Krijgt AI-content een hoge ranking in Search?
Het gebruik van AI geeft content geen speciale voordelen. Het is gewoon content. Als het nuttig, behulpzaam, origineel is en voldoet aan aspecten van E-E-A-T, kan het goed presteren in Search. Zo niet, dan misschien niet.
Moet ik AI gebruiken om content te genereren?
Als je AI ziet als een essentiële manier om je te helpen bij het produceren van nuttige en originele content, kan het nuttig zijn om erover na te denken. Als je AI ziet als een goedkope en gemakkelijke manier om zoekmachine rankings te manipuleren, dan niet.
Moet ik auteursnamen toevoegen aan al mijn content?
Overweeg nauwkeurige auteursnamen toe te voegen wanneer lezers dat redelijkerwijs verwachten, bijvoorbeeld bij content waarbij iemand zou denken: “Wie heeft dit geschreven?”.
Moet ik AI- of automatiseringsvermeldingen aan mijn content toevoegen?
AI- of automatiseringsvermeldingen zijn nuttig voor content waarbij iemand zou denken: “Hoe is dit gemaakt?”. Overweeg deze toe te voegen wanneer dit redelijkerwijs verwacht zou worden.
Kan ik AI vermelden als de auteur van content?
Het is waarschijnlijk niet de beste manier om onze aanbeveling op te volgen om duidelijk te maken aan lezers wanneer AI onderdeel is van het creatieproces van de content.