Door je website te optimaliseren voor zoekmachines scoor je hoger in Google. Met een hogere score in Google ben je beter zichtbaar voor je doelgroep, waardoor je meer bezoekers naar je website toehaalt.
Zoekmachine optimalisatie is een online marketing specialisatie waarbij het doel is om een zo hoog mogelijk organische positie in Google te behalen. Organische posities zijn duurzaam. Je behoudt de posities voor een langere periode. Doordat je de organische posities voor een langere periode behoud is zoekmachine optimalisatie een uitstekende strategie voor de lange termijn.
Zoekmachine optimalisatie is een must-have strategie om mee te nemen in je online marketing strategie. Door de strategie juist in te zetten krijg je meer bezoekers naar je website en verbeter je jouw naamsbekendheid. Hierdoor snoep je langzaam maar zeker op online vlak marktaandeel weg bij je concurrenten.
Een goede zoekmachine optimalisatie strategie bestaat uit 3 verschillende fundamenten. De 3 bouwstenen zijn:
Elke bouwsteen van zoekmachine optimalisatie dient op kwalitatief hoog niveau te worden uitgevoerd. Deze combinatie zorgt ervoor dat je goede posities scoort.
Een website met een goede techniek is een website die makkelijk en snel kan worden gelezen door Google bots (ook wel ‘Crawlers’ genoemd). Het internet is een enorme plek waar miljarden websites beschikbaar zijn. Een Google crawler moet daarom ook zo snel en efficiënt mogelijk door jouw website heen kunnen lezen om jouw website snel te kunnen begrijp. Hoe sneller de Google crawlers jouw website begrijpen, des te sneller stijg je in de organische rankings. Een aantal voorbeelden van technische optimalisaties zijn:
Kortom, door technische optimalisaties door te voeren kan Google jouw website efficiënter lezen. Dit maakt Google happy en beloont je dan ook met hogere organische posities.
Een eenvoudige manier om te begrijpen hoe geoptimaliseerde content eruit ziet, kijken we eerst naar de basisfunctie van Google. Het doel van Google is om een zo geschikt mogelijke zoekresultaat te vertonen wat aansluit op het zoekwoord wat je zoekt. Jouw content moet dus voldoen aan een aantal criteria:
Bij het schrijven van SEO geoptimaliseerd content letten we dus enerzijds op dat het aansluit van de content op de zoekintentie, zodat Google het ziet als een belangrijke antwoord op een vraag. Daarnaast letten we er op dat de techniek in orde is, zodat de crawlers (en lezers) de tekst eenvoudig kan skimmen.
In het kort is linkbuilding het verkrijgen van links van andere websites naar jouw website toe. Het bezitten van kwalitatieve backlinks naar jouw website is een rankende factor voor het scoren in Google.
Simpel uitgelegd: Jouw vriend vraagt aan jou of je een goed restaurant weet bij jou in de omgeving. Jij verwijst vol enthousiasme over het restaurant waar je laatst met je partner heb gedineerd. In de beleving van jouw vriend wordt die specifieke restaurant hoger op zijn verlanglijst gezet. Jij verwijst er immers naartoe, dan zal het wel goed zijn, toch? In de basis werkt linkbuilding ook op die manier. Wanneer je backlinks krijgt van autoritaire websites, dan krijg je meer autoriteit in de ogen van Google. Een backlink wordt dan ook door Google gewaardeerd als een soort aanbeveling van een andere website naar jouw website toe.
Linkbuilding kan zowel positief als negatief uitpakken. In het verleden is er veel misbruik gemaakt door loesje linkbuilders. Google werkt daarom met een spam score. Als een website een hoge spam score heeft, dan geeft die link geen toegevoegde waarde aan jouw website. Heeft jouw website veel backlinks met een hoge spamscore? Dan kan het zelfs zijn dat jouw website wordt gestraft met lagere rankings.
Het verkrijgen backlinks is dan ook pas echt effectief als de links waarde bevatten en relevant zijn. Om te bepalen of een link kwalitatief in orde is, maken we gebruik van diverse SEO tools. Ahrefs en Majestic zijn twee bekende SEO tools die ik zelf veel gebruik om te bepalen of een backlink waardevol is om te hebben of dat ik er geen moeite in moet steken. Op die manier kunnen we heel efficiënt linkbuilding inzetten.
Naast het verkrijgen van backlinks van autoritaire websites kun je ook een goede inschatting maken van jouw concurrentie. Door het linkprofiel van jouw concurrenten mee te nemen in de analyse krijgen we een helder beeld van de markt: Hoe sterk is het linkprofiel van jouw concurrenten? Dit geeft een beeld over hoe moeilijk het is om jouw concurrenten te verslaan.
Kortom, linkbuilding is een essentieel onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie. Enerzijds kun je met linkbuilding jouw eigen autoriteit vergroten, anderzijds kun je een realistische inschatting maken hoeveel moeite het kost om jouw concurrenten te verslaan.
Wil je weten hoe je jouw concurrenten kunt verslaan in Google? Of wil je gewoon meer klanten genereren op een duurzame manier?
Door mij in te schakelen voor jouw online marketing vraagstuk(ken) haal je meer dan 4 jaar online marketing ervaring in huis. Door mijn ervaring als ondernemer weet ik precies wat ondernemers willen. Meer rendement & geen poespas. Mijn resultaat-gedreven aanpak sluit dan ook naadloos aan op deze behoefte. Ik ben ‘to the point’, ik vertel precies hoe het is en wat je kunt verwachten.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan en we kijken samen naar hoe we het maximale rendement uit jouw website kunnen halen.